SA1: Com funcionam dins un laboratori de ciències?

1.- El mètode científic

El mètode científic es refereix a un conjunt de tècniques per investigar fenòmens, adquirir nous coneixements, o corregir i integrar coneixements previs.

Observació: examen atent dels fenòmens que succeeixen en la natura. Aplicar atentament els sentits a un objecte o a un fenomen, per estudiar-lo tal i com es presenta a la realitat. Consisteix en la mesura de fets observables. A partir d’aquesta observació podem detectar un fet que no es pot explicar amb les teories que coneixem, o algun succés que les contradiu.

Formulació d’hipòtesis: donar raons lògiques que justifiquin per què passen aquests fenòmens. Plantejament mitjançant l’observació seguint les normes establertes pel mètode científic. Una hipòtesi pot definir-se com una solució provisional a un problema donat.

Experimentació: Mètode que consisteix en l’estudi d’un fenomen reproduït generalment en un laboratori. És la fase en què investiguem, recollim informació i pensem per veure si les hipòtesis són correctes. La hipòtesi es comprova o es rebutja observant les proves i totes les dades relacionades amb ella.

Extracció de conclusions: Per veure si la hipòtesi inicial es confirma o no. Si és certa passem al pas següent; si no, hem de tornar a la formulació.

Elaboració d’una teoria: Una teoria es defineix com un conjunt de conceptes, definicions i proposicions interconnectades, que en especificar les relacions de les variables, ofereixen una visió sistemàtica dels fenòmens amb el propòsit d’explicar-los.


2.- Pràctica: El mètode científic i l'home de Vitruvi

 

L'home de Vitruvi és un famós dibuix amb notes anatòmiques de Leonardo da Vinci, que fou realitzat al voltant de 1490.

Representa una figura masculina nua en dues posicions de braços i cames a l'interior d'una circumferència i un quadrat. És un estudi de proporcions del cos humà, realitzat a partir de textos d'arquitectura de Vitruvi, arquitecte de l'antiga Roma.

Representa les proporcions anatòmiques ideals de la persona, segons la concepció de l'època.





Aquestes proporcions "perfectes" han de complir aquestes característiques:
 

1) El cap, des de la barbeta a la coroneta, mesura la vuitena part de tot el cos.

2) La distància del colze a l'extrem de la mà és un quart de l'alçada de l'home.

3) Des del peu fins abaix del genoll serà la quarta part.

4) El peu equival a la sexta part de l'alçada del cos.

5) El melic és el punt central natural del cos humà.


Per començar la pràctica has de mesurar la teva alçada.

Després realitza les sis mesures que s'estableixen i analitza si encaixen o no amb les estimacions de Leonardo da Vinci. Treu i anota les teves pròpies conclusions.

 

3.- Materials de laboratori

Segueix l'enllaç a classroom


4.- L'ús del microscopi òptic



Maneig del microscopi

 

S’encén el llum 

Es col·loca l'objectiu de menor augment 

Es regula la intensitat de llum amb el diafragma 

Es situa la preparació sobre la platina 

S’acosta l'objectiu fins a la preparació sense que arribi a tocar-la 

Amb el cargol macromètric s’allunya la preparació de l'objectiu fins que s'observi l’objecte a estudiar 

Amb el cargol micromètric s’acaba d'enfocar amb nitidesa. 

Movent la preparació amb la mà es localitzen les parts més interessants per l’observació. 

Si es volen majors augments, es gira el revòlver del dret per col·locar l'objectiu que el segueix en augments, corregint lleument l'enfocament amb el cargol micromètric 

Es tempteja la lluminositat per obtenir el contrast desitjat, generalment caldrà augmentar-la.

 

Activitat:

Segueix les instruccions del maneig del microscopi òptic.

Observa i dibuixa a diferents augments una de les mostres que tens per practicar.

 

5.- Prova i avaluació