1.- Situacions d'aprenentatge:
SA1: Un món ple de vida, els grups taxonòmics (I)
Un món ple de vida, els grups taxonòmics (II)
SA2: Microbiologia
SA3: Histologia: Els teixits dels éssers vius
SA4: Les funcions vitals dels animals
Les funcions vitals dels animals (1ªpart)
Les funcions vitals dels animals (2ªpart)
Les funcions vitals dels animals (3ªpart)
SA5: Ecologia i sostenibilitat
2.- Pràctiques:
Identificació taxonòmica: Claus dicotòmiques
Microscopia: Estudi dels teixits.
Sortida sobre l'estudi de la biodiversitat
3.- Sabers bàsics:
A. Projecte científic
− Hipòtesi, preguntes, problemes i conjectures: plantejament amb perspectiva científica.
−Estratègies per a la cerca d’informació, col·laboració, comunicació i interacció amb institucions científiques: eines digitals, formats de presentació de processos, resultats i idees (diapositives, gràfics, vídeos, pòsters, informes i altres).
− Fonts fiables d’informació: cerca, reconeixement i utilització.
− Experiències científiques de laboratori o de camp: disseny, planificació i realització. Contrast d’hipòtesi. Controls experimentals.
−Mètodes d’anàlisis de resultats científics: organització, representació i eines estadístiques.
− Estratègies de comunicació científica: vocabulari científic, formats (informes, vídeos, models, gràfics i uns altres) i eines digitals.
− La labor científica i les persones dedicades a la ciència: contribució a les ciències biològiques, geològiques i ambientals i importància social. El paper de la dona en la ciència.
−L’evolució històrica del saber científic: la ciència com a labor col·lectiva, interdisciplinària i en contínua construcció.
B. Ecologia i sostenibilitat
−El medi ambient com a motor econòmic i social: importància de l’avaluació d’impacte ambiental i de la gestió sostenible de recursos i residus. La relació entre la salut mediambiental, humana i d’altres éssers vius: one health (una sola salut).
−La sostenibilitat de les activitats quotidianes: ús d’indicadors de sostenibilitat, estils de vida compatibles i coherents amb un model de desenvolupament sostenible. Concepte de petjada ecològica.
− Iniciatives locals i globals per promoure un model de desenvolupament sostenible.
−La dinàmica dels ecosistemes: fluxos d’energia, cicles de la matèria (carboni, nitrogen, fòsfor i sofre) interdependència i relacions tròfiques. Resolució de problemes.
− El canvi climàtic: la seva relació amb el cicle del carboni, causes i conseqüències sobre la salut, l’economia, l’ecologia i la societat. Estratègies i eines per afrontar-lo: mitigació i adaptació.
C. Història de la Terra i la vida.
− El temps geològic: magnitud, escala i mètodes de datació. Problemes de datació absoluta i relativa.
− La història de la Terra: principals esdeveniments geològics.
−Mètodes i principis per a l’estudi del registre geològic: reconstrucció de la història geològica d’una zona. Principis geològics.
−La història de la vida en la Terra: principals canvis en els grans grups d’éssers vius i justificació des de la perspectiva evolutiva.
− Els principals grups taxonòmics: característiques fonamentals. - Importància de la conservació de la biodiversitat.
D. La dinàmica i composició terrestres
−Estructura, dinàmica i funcions de l’atmosfera.
− Estructura, dinàmica i funcions de la hidrosfera.
− Estructura, composició i dinàmica de la geosfera. Mètodes d’estudi directes i indirectes.
− Els processos geològics interns, el relleu i la seva relació amb la tectònica de plaques. Tipus de vores, relleus, activitat sísmica i volcànica i roques resultants en cada un d’ells.
− Els processos geològics externs: agents causals i conseqüències sobre el relleu. Formes principals de modelatge del relleu i geomorfologia.
−La edafogènesi: factors i processos formadors del sòl. L’edafodiversitat i importància de la seva conservació.
− Els riscos naturals: relació amb els processos geològics i les activitats humanes. Estratègies de predicció, prevenció i correcció.
− Classificació i identificació de les roques: segons el seu origen i composició. El cicle litològic.
− Classificació químic-estructural i identificació de minerals i roques.
− La importància dels minerals i les roques: usos quotidians. La seva explotació i ús responsable.
− La importància de la conservació del patrimoni geològic.
E. Fisiologia i histologia animal
− La funció de nutrició: importància biològica i estructures implicades en diferents grups taxonòmics.
− La funció de relació: fisiologia i funcionament dels sistemes de coordinació (nerviós i endocrí), dels receptors sensorials, i dels òrgans efectors.
− La funció de reproducció: importància biològica, tipus, estructures implicades en diferents grups taxonòmics.
F. Fisiologia i histologia vegetal
− La funció de nutrició: la fotosíntesi, el seu balanç general i importància per a la vida en la Terra.
- La saba bruta i la saba elaborada: composició, formació i mecanismes de transport.
− La funció de relació: tipus de respostes dels vegetals a estímuls i influència de les fitohormones (auxines, citoquinines, etilè, etc.).
− La funció de reproducció: la reproducció sexual i asexual, rellevància evolutiva, els cicles biològics, tipus de reproducció asexual, processos implicats en la reproducció sexual (pol·linització, fecundació, dispersió de la llavor i el fruit) i la seva relació amb l’ecosistema.− Les adaptacions dels vegetals al mitjà: relació entre aquestes i l’ecosistema en el qual es desenvolupen.
G. Els microorganismes i formes acel·lulars.
- Les eubactèries i les arqueobactèries: diferències.
- El metabolisme bacterià: exemples d’importància ecològica (simbiosi i cicles biogeoquímics).
- Els microorganismes com a agents causals de malalties infeccioses: zoonosi i epidèmies.
- El cultiu de microorganismes: tècniques d’esterilització i cultiu.
- Mecanismes de transferència genètica horitzontal en bacteris: el problema de la resistència a antibiòtics.
- Les formes acel·lulars (virus, viroides i prions): característiques, mecanismes d’infecció i importància biològica.